سیستم بانکی برای نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی نیاز به تحول جدی دارد.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی«مد ظله» با تأکید بر فرهنگ‌سازی در زمینه ترویج بانک‌داری اسلامی، گفتند: صدا و سیما در هفته ساعاتی را به این مطلب اختصاص دهد و برای تشریح مسائل فقهی اقتصاد از کارشناسان دینی خبره استفاده کند.

535f1f9fba4d3 1

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مد ظله» ظهر دیروز در دیدار جمعی از مدیران ارشد بانک انصار استان قم به لزوم فرهنگ‌سازی برای ترویج بانک‌داری اسلامی تأکید کرده و  اظهار داشتند: صدا و سیما می تواند هفته‌ای چند ساعت با استفاده از کارشناسان دینی خبره در این مسائل ورود پیدا کند.

ایشان در تبیین نقش کلیدی بانک‌ها در تحقق اقتصاد مقامتی، گفتند: بانک‌ها پول زیادی در اختیار دارند و می توانند این مبالغ کلان را در بخش کشاورزی، صنعت و تولید سرمایه گذاری کنند؛ با افزایش تولید معضلاتی از قبیل گرانی و اشتغال نیز بر طرف می شود و در این شرایط تحریم‌ها هیچ اثری نخواهد داشت؛ اگر شما این کار را شروع کنید و موفق باشید، بانک‌های دیگر هم الگو می گیرند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مسائل فقهی بانک‌ها بسیار دقیق و حساس است، گفتند: اولین مسأله‌ای که باید مورد توجه شما باشد مسائل فقهی بانک‌ها است؛ اگر دقت عمل نباشد ربا به صورت پنهانی نفوذ می کند، امام علی(ع) می فرمایند ابتدا مسائل شرعی را یاد بگیرد و سپس وارد مسائل اقتصادی شوید در غیر این صورت ربا مخفیانه در معاملات شما نفوذ می کند.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مد ظله» با بیان این که ربا در اسلام شدیدا تحریم شده است، ابراز داشتند: نفوذ ربا در معاملات برکت را از بین می برد و موجب انحطاط می شود؛ امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند خداوند وقتی بخواهد یک قومی را در نتیجه اعمالش هلاک کند در میان آنها رباخواری شایع می شود.

وی در بیان یکی از آثار مخرب رباخواری، گفتند: ضرری که رباخواران به جامعه می زنند این است که پول‌ها از چرخه تولید خارج می شود، تولید کاهش می یابد و در اثر آن اشتغال نیز کم  و تورم ایجاد می شود؛ در این میان تنها عده معدودی سود می برند.

راه‌های شرعی که می تواند جایگزین دیرکرد باشد

معظم له دیرکرد بانک‌ها را نوعی ربا خوانده و در ارائه راه حل آن، بیان داشتند: اسلام برای این که جلوی سوء استفاده افراد را بگیرد و بدهکاران بدهی خود را بپردازند، راه‌های شرعی پیش پای ما گذاشته است؛ بانک‌ها می‌توانند یک چیزی با ارزش مال و یا بیشتر از قرضی که می دهند از وام گیرنده به عنوان رهن بگیرند و در صورتی که اقساط عقب افتاد به اندازه همان پول، از رهن بردارند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه افزودند: همچنین می توان از همان ابتدا یک مبلغ مشخصی را به عنوان جریمه تعیین کرد، که اگر نپرداخت تنها یک بار می توانند این مبلغ را به عنوان جریمه بگیرند؛ اما اگر از اول شرط نکنیم و نرخی برای پول بر اساس زمان قائل شویم و در چندین نوبت بگیریم، این می شود دیرکرد که ربا است؛ همچنین می توانند برای پرداخت وام ضامن معتبری بگیرند.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مد ظله» با تأکید بر این که معاملات بانکی باید بر اساس عقود اسلامی باشد، گفتند: اسلام می گوید پول باید در برابر کار پرداخت شود یعنی قرارداد مضاربه، عقد جعاله و یا مشارکت باشد؛ یعنی بانک‌ها فرد را وکیل کنند که در بخش صنعت، کشاورزی و یا سایر بخش‌ها کار کند و در سود و زیان آن شریک باشند در غیر این صورت اگر پولی را به عنوان قرض بدهد باید عین همان پول را دریافت کند و در قرض هر مبلغ زیاده‌ای با هر عنوان که باشد ربا است.