دیدار دکتر مقیمی رئیس دانشگاه تهران با معظم له

امروز ضرورت ارتباط نخبگان حوزه و دانشگاه بیش از پیش احساس می شود/باید اندیشمندان و نخبگان حوزه و دانشگاه در کنار هم تمدن نوین اسلامی را احیاء کنند

875dc0d2-2193-4a30-906d-abaf232d17c2

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی مرجع عالیقدر جهان تشیع پیش از ظهر امروز در دیدار با رئیس دانشگاه تهران؛ دکتر سید محمد مقیمی با اشاره به اهمیت علم آموزی و مبارزه با جهل در اسلام فرمودند: قرآن هدف از بعثت رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) را در کنار تهذیب و پیراستن اخلاق مردم از بدی ها، تعلیم کتاب و حکمت و احیای ارزشها بیان می کند، تشویق به سواد آموزی و فراگرفتن علوم از آغاز بعثت پیامبر سبب بوجود آمدن تمدن درخشان اسلامی گشت که در تمامی علوم آن روزگار پیشتاز و ممتاز بود که توانست دانشمندان بنامی چون ابوعلی سینا، خوارزمی، خواجه نصیرالدین طوسی و... به دنیا معرفی کند.
مرجع تقلید شیعیان در ادامه به بیان اصطلاحات علوم مختلف؛ مانند: پزشکی، نجوم، ریاضیات و... پرداخت و افزود: وجود این اصطلاحات در علوم مختلف نشان دهنده این است که ریشه تمام علوم از اسلام و آمیخته با توحید بوده است ولی در پی غفلت مسلمانان و اختلافات بین آنها و جنگ های صلیبی آن جریان علمی از حرکت ایستاد و جهان غرب با ترجمه کتب دانشمندان مسلمان در علوم پیش افتاد و با سکولار کردند آن علوم تحت عنوان علوم جدید به خورد جوامع اسلامی دادند و حال آنکه تمامی این پیشرفت ها از اسلام شروع شده است.
معظم له پیروزی انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در حرکت علمی ایران توصیف نموده و افزودند: پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) درباره ایرانیان فرمودند: « لَوْ کَانَ الْعلم مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ»؛ اگر علم در ثریا باشد گروهى از مردان فارس آن‌ را به دست می‌‏آورند. از این رو باید تمامی توان و استعدادهای خود را بکارگیریم تا به آن جایگاه دست پیدا کنیم.
حضرت آیت العظمی نوری همدانی مدظله العالی با بیان ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه فرمودند: دنیای اسلام نیاز به یک نهضت علمی دارد و این نهضت به تنهایی شکل نمی گیرد بلکه باید اندیشمندان و نخبگان حوزه و دانشگاه در کنار هم تمدن نوین اسلامی را احیاء کنند. این کار نیاز به اتاق فکر دارد، امروز ضرورت ارتباط نخبگان حوزه و دانشگاه بیش از پیش احساس می شود و باید نیروهای انقلابی و متعهد تمام کشور به میدان علمی بیایند تا این کار را به نحو احسن انجام دهند.
مرجع تقلید شیعیان با بیان نقش استکبار در عقب نگهداشتن جوامع اسلامی افزودند: وضعیت کنونی جهان اسلام حاصل عقب ماندگی در حرکت علمی و کم کاری در علم آموزی است. استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا با ایجاد تفرق و درگیری بین مسلمانان مشغول استثمار کشورهای اسلامی می باشد، اوضاع بحرین، عراق، سوریه، افغانستان و یمن همه حاصل نقش های شوم آمریکا و صهیونیست ها و عربستان است باید با حرکت علمی منسجم ملت ها را بیدار و آگاه نمود و این وظیفه ای است که بر دوش صاحب نظران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه می باشد.